WPIS W KSIĘDZE WIECZYSTEJ (KW)

Każda zmiana stanu prawnego nieruchomości wymaga zgłoszenia w księdze wieczystej. Ma to szczególne znaczenie przy zmianie właściciela – np. wskutek zakupu nieruchomości, czy w drodze spadkobrania, dziedziczenia, zapisu. Nowy właściciel nieruchomości ma obowiązek zgłoszenia faktu nabycia prawa własności.

Obowiązek zgłoszenia dotyczy jednak nie tylko nabycia nieruchomości, ale również zmiany udziału w prawie własności (np. rozszerzenia tego prawa wobec podziału majątku wspólnego, zniesienia współwłasności, działu spadku itp.)

Trzeba pamiętać, że choć po zakończeniu sprawy spadkowej, sąd spadku zawiadamia wydział ksiąg wieczystych o zmianie stanu prawnego nieruchomości, w księdze wieczystej jest wówczas wpisywane jedynie ostrzeżenie o niezgodności stanu prawnego nieruchomości ze stanem faktycznym. Z kolei właściwa zmiana właściciela jest dokonywana jedynie na wniosek zainteresowanego.

Ponadto, wpisu w księdze wieczystej wymagają także takie zdarzenia, jak np. ustanowienie służebności, ustanowienie albo przeniesienie prawa użytkowania wieczystego, ustanowienie hipoteki, egzekucja z nieruchomości.

Wniosek o wpis w księdze wieczystej należy złożyć na urzędowym formularzu. Wniosek ten musi być odpowiednio opłacony.

ZOSTAW SWOJE NAMIARY

Skontaktujemy się z Tobą i znajdziemy najlepsze możliwe rozwiązanie.

Zgoda na kontakt